perjantai 6. tammikuuta 2017

Kauneudenhoito ennen ja nyt

Kauneudenhoitoala sekä kauneudenhoitotottumukset ovat paljon muuttuneet aikojen saatossa, mutta paljon niissä on myös samaa. Aiemmin kosmetologien palvelut ovat tarkoitettu enimmäkseen aikuisille naisille ja on neuvottu kääntymään kosmetologin puoleen kun ensimmäiset rypyt ilmaantuvat. Nykyään myös nuoret sekä miehet käyttävät kosmetologien palveluita ja nuorille naisillekin opetetaan hoitotuotteiden käyttöä. Kosmetologin työ on ennaltaehkäistä ja lievittää iän tuomia muutoksia. Muutoksien aiheuttajina voivat usein olla myös geenit , jolloin muutokset ovat väistämättömiä.

Kuvahaun tulos haulle kosmetologi 1950-luvulla
Kosmetologi työssään 1950- luvulla.
 
 

Nykyiset itsestäänselvyydet, kuten lasten vaipat, vanut, hiustenhoitotuotteet, ovat markkinoille ilmestyessään olleet valtava mullistus kauneudenhoidon sekä hyvinvoinnin ylläpitämiselle. Myöskin nykyisin vähentyneet kemikaliot elivät 1960- luvulla kulta-aikaansa. Niissä myytiin sananmukaisesti, erilaisia kemikaaleja, apteekkitarvikkeita sekä paperi- ja muovituotteita. Tutut tuotemerkit, kuten Lancome, Dior sekä Elisabeth Arden, saapuivat suomalaisiin kemikalioihin. Ammattitaitoiset myyjät opastivat tuotteiden käytössä. Nykyään tuotemerkkien sekä tuotteiden kattavuus on kasvanut äärimmilleen. Ihmisten kulutustottumukset ovat muuttuneet ajan saatossa. Markkinat pursuavat eri voiteista, hoitavista aineista yms. Ihmisille luodaan markkinoinnin avulla tarpeita tuotteille, mutta usein niiden käyttöohjeistus jää taka-alalle, varsinkin jos tuote ostetaan marketeista yms missä ei ole tarjolla ammattitaitoista henkilökuntaa. Kosmetologin luota ostettaessa asiakas saa hyvät ja kattavat käyttöohjeet tuotteille.


Kuvahaun tulos haulle hajuvesimainos 1960-luvulla
Hajuvesimainos 1950- luvulla
 


Myöskin sosiaalisen median tulo on muuttanut kauneusihanteita sekä luo niin nuorille tytöille kuin naisillekin jopa vääristyneitä mielikuvia kauneudesta. Ennen naiset ovat meikanneet hyvin luonnollisesti sekä pukeutuneet kauniisti ja naisellisesti. Myös kampaukset ovat kuuluneet huoliteltuun ulkonäköön. Nykyään näkee mainoksissa ja kuvissa paljon ihoa paljastavia kuvia sekä tuotteita markkinoidaan turhankin seksikkäästi. Mielestäni kaikkien tulisi korostaa omaa kauneuttaan  eikä kopioida markkinoinnin ja sosiaalisen media kautta annettavia vääristyneitä kauneusihanteita. Ihmisen sisäinen hyvinvointi näkyy myös ulkoisesti.



Kuvat: hopeapeili.blogspot.fi, dr.hauschka.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti