Kosmetologi työssään 1950- luvulla. |
Nykyiset itsestäänselvyydet, kuten lasten vaipat, vanut, hiustenhoitotuotteet, ovat markkinoille ilmestyessään olleet valtava mullistus kauneudenhoidon sekä hyvinvoinnin ylläpitämiselle. Myöskin nykyisin vähentyneet kemikaliot elivät 1960- luvulla kulta-aikaansa. Niissä myytiin sananmukaisesti, erilaisia kemikaaleja, apteekkitarvikkeita sekä paperi- ja muovituotteita. Tutut tuotemerkit, kuten Lancome, Dior sekä Elisabeth Arden, saapuivat suomalaisiin kemikalioihin. Ammattitaitoiset myyjät opastivat tuotteiden käytössä. Nykyään tuotemerkkien sekä tuotteiden kattavuus on kasvanut äärimmilleen. Ihmisten kulutustottumukset ovat muuttuneet ajan saatossa. Markkinat pursuavat eri voiteista, hoitavista aineista yms. Ihmisille luodaan markkinoinnin avulla tarpeita tuotteille, mutta usein niiden käyttöohjeistus jää taka-alalle, varsinkin jos tuote ostetaan marketeista yms missä ei ole tarjolla ammattitaitoista henkilökuntaa. Kosmetologin luota ostettaessa asiakas saa hyvät ja kattavat käyttöohjeet tuotteille.
Hajuvesimainos 1950- luvulla |
Myöskin sosiaalisen median tulo on muuttanut kauneusihanteita sekä luo niin nuorille tytöille kuin naisillekin jopa vääristyneitä mielikuvia kauneudesta. Ennen naiset ovat meikanneet hyvin luonnollisesti sekä pukeutuneet kauniisti ja naisellisesti. Myös kampaukset ovat kuuluneet huoliteltuun ulkonäköön. Nykyään näkee mainoksissa ja kuvissa paljon ihoa paljastavia kuvia sekä tuotteita markkinoidaan turhankin seksikkäästi. Mielestäni kaikkien tulisi korostaa omaa kauneuttaan eikä kopioida markkinoinnin ja sosiaalisen media kautta annettavia vääristyneitä kauneusihanteita. Ihmisen sisäinen hyvinvointi näkyy myös ulkoisesti.Kuvat: hopeapeili.blogspot.fi, dr.hauschka.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti